Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției a efectuat
expertiza din perspectiva drepturilor omului a proiectului Legii pentru modificarea și completarea Legii nr.264-XVI din 11.12.2008 privind
autorizarea și plata interpreților și traducătorilor antrenați de Consiliul
Superior al Magistraturii, de Ministerul Justiției, de organele procuraturii,
organele de urmărire penală, instanțele judecătorești, de notari, avocați și de
executorii judecătorești.
Autor al proiectului este Ministerul
Justiției.
Potrivit notei informative, scopul proiectului de lege este consolidarea
capacităților
instituționaleși asigurarea dezvoltării
profesionale a traducătorilor și
interpreților,
în conformitate cu Strategia de reformare a sectorului justiției, adoptată prin Legea
nr.231 din 25.11.2011, dezvoltată ulterior în Planul de Acțiuni pentru implementarea Strategiei, aprobat prin
Hotărîrea Parlamentului nr.6 din 16.02.2012.
Nota informativă a
proiectului conține
o argumentare suficientă a promovării proiectului. Intenția autorului este
expusă clar și argumentat. Cu toate acestea, nota informativă nu conține fundamentarea economico-financiară a
proiectului de lege și nici referințe la standarde internaționale/comunitare
privind domeniul reglementat, de care s-a ghidat autorul la elaborarea
proiectului de lege.
Prin prisma art.20 și art.26 din Constituție, proiectul de lege corespunde
normelor constituționale și dezvoltă garanțiile dreptului la apărare și asigură
accesul liber la justiție.
În raportul de exprtiză s-a arătat că din cuprinsul normelor din proiect și
cerințelor legale, proiectul de lege se va încadra organic în cadrul juridic și
va asigura o reglementare integrală a raporturilor, ce se referă la statutul,
autorizarea și organizarea activității traducătorilor și interpreților, doar în
contextul în care vor fi elaborate și aprobate actele normative corelative. În
tot cuprinsul textului proiectul face referire la anumite acte și Regulamente,
pe care trebuie să le aprobe fie Guvernul, fie Ministerul Justiției, însă omite
să prevadă în dispozițiile finale obligația de elaborare a acestor acte și
termenele de elaborare. Totodată, reieșind din cerințele art.47 alin.(7) din
Regulamentul Parlamentului, Guvernul, ca și autor al acestui proiect de lege,
trebuia să anexeze lista actelor normative necesare pentru executarea actului
legislativ care se adoptă sau a proiectelor acestor acte normative.
Proiectul este conform jurisprudenței Curții Constituționale, care nu cunoaște
exemple de norme legale, ce țin de domeniul reglementat de proiect, care să fi
fost declarate neconstituționale.
Reieșind din cuprinsul prevederilor proiectului, acesta corespunde jurisprudenței
CtEDO și normelor Convenției Europene pentru apărarea Drepturilor Omului și a
Libertăților fundamentale, care protejează explicit în articolul 6 alin.(1)
dreptul la un proces echitabil, ceea ce implică acordarea fiecărei persoane a
dreptului de acces eficient la justiție.
În proiectul examinat nu au fost depistate norme care ar discrimina sau limita
drepturile, libertățile și șansele femeilor în raport cu bărbații. Totuși, proiectul conține unele carențe de ordin
tehnico-legislativ, precum și prevederi lacunare, confuze, care ar putea fi
eliminate de autor.
În concluziile raportului de expertiză s-a reiterat necesitatea revizuirii unor
prevederi din proiect în scopul eliminării oricărui factor de vulnerabilitate, ținînd
cont de obiecțiile și recomandările formulate în raport.
Raportul complet poate fi accesat pe adresa: https://www.capc.md/ro/expertise/avizel/nr-639.html
Centrul de
Analiză și Prevenire a Corupției
Această expertiză a fost realizată în cadrul
implementării proiectului „Armonizarea legislației cu standardele
internaționale în domeniul drepturilor omului”, în parteneriat cu Apărătorii
Drepturilor Civile din Suedia.