Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției (CAPC) a
efectuat expertiza coruptibilității proiectului de Lege de modificare și
completare a Legii privind terenurile proprietate publică și delimitarea lor.
Autor nemijlocit al proiectului Legii este Agenția
Relații Funciare și Cadastru.
Potrivit notei informative, proiectul de lege a fost
elaborat în scopul actualizării Legii privind terenurile proprietate publică și
delimitarea lor și intensificării activităților ce țin de executarea lucrărilor
de delimitare a terenurilor proprietate publică a statului și a unităților
administrativ-teritoriale.
Nota informativă la
proiect conține un deviz estimativ de cheltuieli necesare pentru executarea
lucrărilor cadastrale privind identificarea și formarea terenurilor proprietate
publică a statutului și terenurilor proprietate publică a unităților
administrativ-teritoriale.
Lucrările cadastrale vor fi efectuate prin metoda masivă,
la comanda de stat, cu finanțare centralizată, alocată Agenției pentru
efectuarea acestor lucrări pentru toți deținătorii de terenuri proprietate
publică. Totodată, autorul menționează că în scopul accelerării lucrărilor de
delimitare a terenurilor proprietate publică este necesară centralizarea
mijloacelor bugetare și alocarea lor anuală Agenției Relații Funciare și
Cadastru în modul stabilit, atît pentru terenurile proprietate publică a
statului, cît și pentru terenurile UAT. Centralizarea mijloacelor bugetare și
alocarea lor anuală Agenției Relații Funciare și Cadastru prezumă acordarea
Agenției a unor competențe și atribuții sporite. Pe de o parte, aceasta ar
putea duce la accelerarea lucrărilor de delimitare a terenurilor proprietate
publică, dar, pe de altă parte, ar putea duce la apariția elementelor de
coruptibilitate în gestionarea centralizată a banilor de către Agenție.
Luînd în considerație aceste riscuri, în opinia CAPC, în cazul acordării Agenției unor asemenea
prerogative, trebuie să fie stabilit expres mecanismul de alocare a mijloacelor
financiare, regulile de utilizare a acestor mijloace, transparența în
utilizarea lor, responsabilitatea și sancțiunile în caz de utilizare incorectă
și neconform destinației etc.
În concluziile expertizei s-a arătat că proiectul de lege
este benefic și oportun pentru Republica Moldova, deoarece poate într-o anumită
măsură să contribuie la îmbunătățirea cadrului juridic ce ține de executarea
lucrărilor de delimitare a terenurilor proprietate publică a statului și a
unităților administrativ-teritoriale. Totuși, trebuie remarcată existența în
proiect a unor lacune și prevederi care comportă pericol de coruptibilitate,
cum ar fi anumite derogări, precum concentrarea exclusivă a executării
lucrărilor doar de către întreprinderile de stat al căror fondator este Agenția
Relații Funciare și Cadastru, în pofida faptului că, actualmente, Legea acordă
această posibilitate și întreprinderilor specializate private. Tot în acest
context, autorul intenționează să acorde Agenției atribuții care admit derogări
și interpretări abuzive, și anume, împuternicirea Agenției cu dreptul de a
constatata erorile comise la elaborarea proiectelor de organizare a
teritoriului în contextul privatizării pămînturilor, de a corecta aceste erori
și de a nu le lua în considerație la formarea terenurilor proprietate publică a
statutului. Ca rezultat al unor asemenea împuterniciri arbitrare, va fi
încălcat dreptul de proprietate al persoanelor fizice și juridice și chiar
dreptul de proprietate al unităților administrativ teritoriale, care vor fi
nevoite să se adreseze în instanța de judecată pentru apărarea drepturilor
lezate.
Raportul complet al
expertizei poate fi vizualizat pe adresa: https://www.capc.md/ro/expertise/avize/nr-494.html
Această expertiză a fost realizată în
cadrul implementării proiectului "Expertiza coruptibilității proiectelor
actelor normative și legislative etapa V", care este susținut
financiar de Apărătorii Drepturilor Civile din Suedia și Agenția Suedeză
pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională.