Comunicat de presă la proiectul Legii cu privire la finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale

4

Centrul de Analiză și
Prevenire a Corupției (CAPC) a efectuat expertiza coruptibilității proiectului
de Lege cu privire la finanțarea partidelor politice și a campaniilor
electorale.

Autor nemijlocit al
proiectului Legii este deputat în Parlamentul Republicii Moldova.

Reieșind din
prevederile art. 2 alin. (1) din proiect, scopul promovării este asigurarea
transparenței în finanțarea activității partidelor politice și a candidaților
la alegeri și a egalității de șanse în competiția politică. Din preambulul
proiectului ar reieși că acesta ține să răspundă necesităților stabilirii unui
cadru juridic uniform privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor
electorale. Aceleași idei sînt dezvoltate în nota informativă, autorul
constatînd că, în prezent, legislația națională reglementează în mai multe acte
normative relațiile juridice privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor
electorale, care însă au un caracter lacunar, ambiguu sau chiar contradictoriu.
În opinia autorului, proiectul prezentat exclude majoritatea acestor probleme.

În opinia CAPC, scopul unor eventuale reglementări în domeniu ar trebui să constituie
fortificarea mecanismului de control asupra modului în care sunt gestionate
finanțele partidelor politice, inclusiv în cadrul campaniilor electorale,
precum și instituirea unui sistem eficient, proporțional și descurajator de
sancționare a cazurilor de fraudare a regulilor stabilite în ce privește
finanțarea partidelor politice și campaniilor electorale. Or, actualmente,
deficiența reglementărilor în domeniu este determinată, în buna parte, de lipsa
de control și sancțiuni aplicabile.

În raportul de expertiză CAPC a constatat că argumentarea
proiectului este insuficientă în partea ce ține de condițiile ce au impus
elaborarea proiectului, nivelul compatibilității proiectului cu reglementările
corespondente ale instrumentelor de bază europene în domeniu, fundamentarea
economico-financiară.

Proiectul conține prevederi, care, la o eventuală
aplicare:

  • ar putea să promoveze interese/beneficii de grup sau individuale
    necorelate/contrare interesului public;
  • ar putea să prejudicieze anumite categorii de persoane într-o manieră
    nejustificată prin interesul public.

Potrivit expertizei, o bună parte a prevederilor
proiectului nu răspund exigențelor standardelor europene în domeniu, în special
ne referim la Recomandarea Comitetului Miniștrilor al Consiliului Europei (2003)
4 cu privire la regulile comune împotriva fenomenului de corupție în finanțarea
partidelor politice și a campaniilor electorale.

Astfel, în partea ce ține de donații, lipsesc:

  • reguli specifice pentru a evita conflictele de interese;
  • reguli clare care ar limita eficient eventuala deductibilitate fiscală
    a donațiilor;
  • reguli care ar asigura, inclusiv prin sancțiuni specifice, că
    donațiile făcute de către persoanele juridice partidelor politice vor
    apărea în contabilitatea persoanelor juridice;
  • reguli care ar asigura că acționarii sau orice membru individual al
    persoanei juridice să fie informat de actul de donație;
  • reguli care ar limita/interzice sau reglementa de o manieră strictă
    donațiile făcute de persoanele juridice ce oferă bunuri sau servicii
    administrațiilor publice (art. 5);
  • norme clare care ar asigura aplicabilitatea prevederilor legii de
    către toate entitățile legate, direct sau indirect, de un partid politic,
    sau care se găsesc într-o anumită măsură sub controlul unui partid politic
    (contabilitate completă și adecvată, posibilitatea să se urmărească
    conturile acestor entități);
  • prevederi care ar impune înregistrarea tuturor cheltuielilor directe
    sau indirecte, efectuate în cadrul campaniilor electorale, nu numai de
    către fiecare partid politic, ci și de fiecare candidat inclus în lista
    partidului.

De asemenea, proiectul nu răspunde adecvat recomandărilor
GRECO în Runda a treia de evaluare, în special ne referim la partea ce ține de:

  • recomandarea de a clarifica situația legală a împrumuturilor;
  • recomandarea de a acorda un mandat, cît și împuterniciri adecvate și
    resurse suficiente unui organ central independent, asistat, după caz, de
    alte autorități pentru a-i permite exercitarea unui control eficient, de a
    ancheta și asigura punerea în aplicare a reglementării finanțării publice;
  • recomandarea de a face ca toate încălcările regulilor de finanțare
    generală a partidelor politice și a campaniilor electorale să fie clar
    definite și însoțite de sancțiuni eficiente, proporționale și descurajatoare
    și care ar putea fi, după caz, aplicate după validarea alegerilor de
    către Curtea Constituțională; și că termenele de prescripție aplicabile la
    aceste contravenții să fie suficient de lungi pentru a permite
    autorităților competente să desfășoare un control eficient al finanțării
    politice.

În opinia CAPC, calitatea proiectului nu justifică
adoptarea acestuia în calitate de lege specială. Considerăm justificate
intervenții (modificări/completări) în Codul contravențional, Codul electoral,
Codul fiscal, Codul penal, Legea privind partidele politice etc., însă doar în
măsura, care ar asigura îmbunătățiri reale.

Raportul complet al expertizei poate fi vizualizat pe
adresa:  https://www.capc.md/ro/expertise/avize/nr-501.html 

Această expertiză a fost realizată în
cadrul implementării proiectului "Expertiza coruptibilității proiectelor
actelor normative și legislative etapa V", care este susținut
financiar de Apărătorii Drepturilor Civile din Suedia și Agenția Suedeză
pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională.