Procedura de radiere și distrugere a informațiilor privind evaluarea externă a judecătorilor și procurorilor trebuie riguros reglementată
Chișinău, 05 august 2024: Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției a supus expertizei proiectul de lege care vizează modificarea și completarea unor acte normative esențiale pentru procesul de evaluare externă a judecătorilor și procurorilor. Proiectul de lege a fost inițiat recent de un grup de deputați din Parlamentul Republicii Moldova, scopul declarat al inițiativei legislative fiind eficientizarea proceselor și remedierea carențelor depistate în practica aplicării legislației actuale.
În Raportul de expertiză a CAPC s-a menționat că, în conformitate cu art. 23 alin. (2) din Legea nr. 100/2017 cu privire la actele normative, subiecții autorizați pot iniția elaborarea proiectelor de acte normative în limitele competențelor lor. Totuși, experții CAPC recomandă ca astfel de proiecte, care vizează reforma sistemului judiciar și de drept, să fie inițiate sau promovate de Guvern prin intermediul Ministerului Justiției. Aceasta ar asigura o calitate superioară a proiectelor și o mai mare transparență în procesul de inițiere și promovare.
Autorii proiectului nu au respectat prevederile Legii nr. 239/2008 privind transparența în procesul decizional. Etapele principale ale asigurării transparenței nu au fost respectate, inclusiv consultările publice prevăzute de art. 11 din aceeași lege. De asemenea, structura Notei de fundamentare nu respectă cerințele stabilite de Legea nr. 100/2017, iar proiectul nu include referințe relevante la legislația UE sau alte standarde internaționale.
Criticile aduse proiectului evidențiază un șir de probleme legate de circuitul documentelor gestionate de comisiile și consiliile implicate în procesul de evaluare a judecătorilor și procurorilor. În special, s-au menționat următoarele:
- Lipsa reglementării clare a modului de gestionare a informațiilor: Legea nr. 26/2022 nu detaliază procedurile de păstrare, arhivare, radiere și distrugere a informațiilor acumulate de Comisia de evaluare, lăsând acest aspect în sarcina Regulamentului de organizare și funcționare al Comisiei, care, la rândul său, nu oferă clarificări, făcând doar o trimitere generală la actele normative aplicabile.
- Clarificarea circuitului informațiilor: Este necesar să se stabilească clar circuitul informațiilor între diversele comisii și consilii, inclusiv termenele de transmitere și entitățile destinatare, pentru a asigura transparență și protecția datelor. Se sugerează că consiliile ar trebui să fie responsabile de păstrarea și transmiterea informațiilor la solicitare, deoarece personalul acestora este considerat mai credibil și transparent în recrutare și responsabilizare.
- Necesitatea unor reglementări clare și riguroase pentru radierea și distrugerea informațiilor: Este important să se specifice momentul și entitatea responsabilă pentru radierea și distrugerea informațiilor acumulate, precum și să se prevadă un termen de păstrare a acestor informații. Acest lucru este esențial, mai ales pentru a permite utilizarea informațiilor în cadrul proceselor de contestare a deciziilor comisiilor de evaluare și eventualele revizuiri ale deciziilor Curții Supreme de Justiție, urmare a hotărârilor CtEDO pe fiecare caz în parte
- Dificultăți în distrugerea informațiilor: Dacă consiliile sunt desemnate să radieze sau să distrugă informațiile, trebuie clarificat cum se va proceda cu informațiile pe suport de hârtie, deoarece consiliile primesc doar informații în format electronic.
În concluzie s-a reținut că proiectul de lege prezintă deficiențe semnificative, atât în ceea ce privește conformitatea cu cadrul normativ național, cât și din perspectiva transparenței și consultării publice, iar anumite prevederi pot aduce atingere principiilor fundamentale ce guvernează statutul judecătorilor și drepturile omului
Raportul de expertiză integral este disponibil pe pagina web a CAPC și poate fi accesat la următorul link: https://shorturl.at/4uvCP
Raportul de expertiză al CAPC a fost elaborat în cadrul Proiectului „Core support to the CAPC”, implementat cu suportul Suediei. Opiniile exprimate reflectă poziția autorilor și nu reprezintă în mod neapărat punctul de vedere al finanțatorului.