Circa 35% din antreprenori moldoveni susțin că fenomenul corupției afectează dezvoltarea afacerilor

1328

Corupția reprezintă pentru 34,6 % din antreprenorii moldoveni principalul impiediment în dezvoltarea afacerilor în R.Moldova. Cel mai mult agenții economici se confruntă cu corupția în procesele de achiziții publice (peste 31%), la obținerea licențelor, autorizațiilor și actelor permisive (peste 28%) sau în cursul operațiunilor de control exercitate de instituțiile de stat abilitate (peste 26%). Totodată, în topul instituțiilor în care se percepe mită sunt plasate Serviciul Vamal (26,8%), Centrele de Sănătate Publică (24%), instanțele de judecată (22,6%) și poliția (21,5%).  Acestea sunt rezultatele Sondajului național de evaluare a percepțiilor și experiențelor agenților economici privind corupția în Republica Moldova, prezentat de Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției și realizat de compania iData.

În cadrul unei conferinșe de presă, vicedirectorul iData, Veronica Ateș, a declarat că rezultatele sondajului din acest an arată că în comparație cu un sondaj similar realizat în anul 2017, tot mai mulți agenți economici conștientizează că nu e bine să dai mită. În același timp, există 10-15%  respondenți pentru care a da și a lua mită este o normă.

Fiind întrebați care este scopul plăților neoficiale, circa 44% susțin că oferă mită “pentru a obține ceva mai rapid ce i se cuvine potrivit legii”, iar circa 34% din antreprenorii chestionați declară că “vor să obțină avantaje necesare pentru dezvoltarea afacerii”. 37,4% din oamenii de afaceri recurg la  “contacte și relații” drept căi neoficiale de soluționare a problemelor în sectorul public, 30,4% oferă bani, iar circa 20% din antreprenori – cadouri. Totodată, 11,6% din intervievați declară că au fost impuși să dea mită, iar 10% din antreprenori o fac din proprie inițiativă.

Totodată, 69% din respondenți consideră că instrumentele online guvernamentale pentru business, dezvoltate în ultimi ani de autoritățile publice cu suportul donatorilor, au contribuit la îmbunătățirea integrității în afaceri, iar alți 44% de antreprenori declară drept binevenite simplificarea procedurilor de înregistrare și desfășurare a afacerilor.

În concluzie, mediul de afaceri consideră că înăsprirea sancțiunilor și eficientizarea activității sistemului judiciar ar fi cele mai eficiente măsuri pentru a promova integritatea, atât în sectorul public, cât și în cel privat. De asemenea, există o cerere tot mai mare pentru implementarea unor standarde internaționale, a unor norme și proceduri anticorupție în sectorul privat care să promoveze integritatea. Beneficiile unui mediu de afaceri curat sunt percepute de mediul antreprenorial ca fiind semnificative, cu accent pe respectarea legii și crearea unui climat de afaceri cinstit și transparent.

Sondajul național de evaluare a percepțiilor și experiențelor agenților economici privind corupția în Republica Moldova a fost realizat în perioada 27 iunie-2 august 2024, pe un eșantion de 530 de IMM-uri, cu o eroare de eșantionare de 4,2%.

Acest sondaj a fost realizat în cadrul Proiectului „Core support to the CAPC”, implementat

de către Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției (CAPC), cu suportul Suediei. Opiniile

exprimate reflectă poziția autorilor și nu reprezintă în mod neapărat punctul de vedere al

Suediei.

 

Fișiere