Comunicat de presă privind proiectul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative (în domeniul adopției)

7

Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției (CAPC), la
solicitarea Centrului pentru Drepturile Omului,  a efectuat expertiza coruptibilității
proiectului Legii pentru modificarea și completarea unor acte
legislative (în domeniul adopției).

Autor nemijlocit al proiectului de Lege este Ministerul muncii,
protecției sociale și familiei.

Prin proiectul de Lege se modifică și se completează
Legea privind regimul juridic al adopției și Codul de procedură civilă, în ceea
ce privește:

  • Termenul de acreditare și de prelungire a acreditării
    organizațiilor străine, criteriile de acreditare, suspendarea și anularea acreditării
    organizațiilor străine;
  • Stabilirea unei distincții dintre copiii adoptabili fără
    necesități speciale și cei cu necesități speciale;
  • Micșorarea termenului de adopție internațională a
    copiilor cu necesități speciale;
  • Investirea instanțelor judecătorești de la domiciliul
    copilului adoptabil cu competența examinării încuviințării adopției și
    excluderea competenței alternative a instanței de judecată de la domiciliul
    adoptatorului;
  • Conținutul cererii de încuviințare a adopției și lista
    actelor care trebuie anexate la cerere.

 În raportul de expertiză s-a
constatat că formularea lingvistică a prevederilor proiectului este suficient
de clară și concisă, exprimările întrunesc rigorile tehnicii legislative și ale
limbajului juridic, fiind respectate regulile de ortografie și punctuație.

Totodată, anumite prevederi ale proiectului de lege sunt
concurente cu legislația în vigoare. De exemplu, art.34 din Legea privind
regimul juridic al adopției stabilește că cererea de adopție internațională
poate fi depusă numai prin intermediul organizațiilor internaționale, pe cînd
art.286 din Codul de procedură civilă stabilește că aceasta poate fi depusă și
direct.

Proiectul conține și norma
care stabilesc cerințe excesive pentru exercitarea drepturilor, cum ar fi cele
din art.9/2 alin.(4) p.2), potrivit cărora organizațiile străine cu atribuții
în domeniul adopției internaționale în RM trebuie să prezinte un raport de
activitate, care trebuie să conțină și informații  privind „costurile pentru fiecare adopție
internațională realizată pe teritoriul Republicii Moldova, cu descifrarea
sumelor achitate de către adoptatori direct sau indirect organizației străine,
autorităților, instituțiilor și prestatorilor de servicii din statul primitor,
precum și a sumelor achitate reprezentantului organizației străine în Republica
Moldova, autorităților, instituțiilor și prestatorilor de servicii din
Republica Moldova în procesul adopției internaționale, inclusiv costurile și
taxele suportate de părinții adoptivi în perioada de preadopție, costul privind
examenul medical al copilului adoptabil, costurile
pentru călătorie și ședere în Republica Moldova,
taxele pentru acoperirea
costurilor operaționale ale organizației străine, taxele pentru achitarea
serviciilor reprezentantului în Republica Moldova”.

În concluzia raportului de expertiză s-a arătat, că
proiectul legii necesită a fi revizuit substanțial.

Raportul complet al expertizei poate fi vizualizat pe
adresa:https://www.capc.md/ro/expertise/avize/nr-517.html

Această
expertiză a fost realizată în cadrul implementării proiectului "Expertiza
coruptibilității proiectelor actelor normative și legislative etapa V",
care  este susținut financiar de
Apărătorii Drepturilor Civile din Suedia și Agenția Suedeză pentru Dezvoltare
și Cooperare Internațională.