Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției (CAPC) a
efectuat expertiza coruptibilității proiectului de Lege privind sănătatea
reproducerii.
Autor nemijlocit al proiectului Legii este un grup de
deputați în Parlament.
Reieșind din Nota informativă, proiectul de lege a fost
elaborat în scopul reglementării legale a tuturor situațiilor, ce apar în
domeniul sănătății reproducerii, luînd în considerație noile condiții de
activitate a instituțiilor medicale, precum și recomandările stipulate în
Proiectul-model de lege cu privire la sănătatea reproductivă, elaborat și
aprobat la summit-ul Forului interparlamentar al țărilor-membre CSI, desfășurat
la Sankt-Peterburg la 23-24 iunie 2011. Potrivit autorilor, proiectul va
ameliora principalii indicatori demografici, ce caracterizează sănătatea
populației Republicii Moldova.
În opinia CAPC, proiectul, fiind lacunar și nefundamentat
economico-financiar, nu va atinge scopul scontat.
Riscul potențialei ineficiențe este sporit și prin multiplele elemente de
coruptibilitate, cum ar fi:
– concurența normelor de drept;
– cumularea competențelor de a elabora acte, a controla aplicarea lor și de a
sancționa;
– determinarea competenței după formula «este în drept», «poate»;
– formulările ambigui care admit interpretări abuzive;
– introducerea termenilor noi care nu au o definiție în legislație sau în
proiect;
– limitarea neîntemeiată a drepturilor omului;
– lipsa/insuficiența mecanismelor de supraveghere și control (ierarhic, intern,
public);
– norme de trimitere;
– norme de blanchetă;
– temeiuri neexhaustive, ambigui și subiective pentru refuzul unei autorități
de a îndeplini anumite acțiuni;
– utilizarea termenilor diferiți cu referință la același fenomen / aceluiași
termen pentru fenomene diferite.
Proiectul este defectuos și în ce privește formularea lingvistică, fiind
ignorate exigențe esențiale ale tehnicii legislative.Este confuz locul actului în sistemul legislației. CAPC s-a referit, în
special, la corelația cu normele Legii nr. 185 din 24.05.2001 cu privire la
ocrotirea sănătății reproductive și planificarea familială, care expres nu se
propune a fi abrogată.
De altfel, rămân neclare motivele elaborării și promovării unei legi noi în
domeniu, dacă aceasta în raport cu legea actuală:
– cedează în ce privește calitatea reglementărilor;
– preia normele existente fără a fi esențial inovativă.
În concluzie CAPC a arătat că ar fi mult mai justificat un proiect de lege de
modificare și completare a Legii nr. 185 din 24.05.2001 cu privire la ocrotirea
sănătății reproductive și planificarea familială, decît o lege nouă în domeniul
sănătății reproducerii.
Această expertiză a fost realizată în
cadrul implementării proiectului "Expertiza coruptibilității proiectelor
actelor normative și legislative etapa V", care este susținut
financiar de Apărătorii Drepturilor Civile din Suedia și Agenția Suedeză
pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională.