Comunicat de presă la proiectul Legii pentru modificarea și completarea Legii învățămîntului nr.547-XIII din 21.07.1995

4


Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției a efectuat
expertiza proiectului Legii pentru modificarea și completarea Legii
învățămîntului  din perspectiva
drepturilor omului.

Autor al proiectului de Lege este Ministerul Educației.

Potrivit notei informative,  proiectul de lege are ca scop amendarea Legii
învățămîntului, prin instituirea ciclului III al învățămîntului superior –
studii superioare de doctorat și crearea Agenției Naționale de Asigurare a
Calității, astfel,  fiind  implementate obiectivele asumate de către
Republica Moldova în urma aderării la Procesul de la Bologna (2005) ce ține de
spațiului unic european al învățămîntului superior.

Nota informativă a proiectului de act legislativ supus
expertizei conține o argumentare suficientă a promovării proiectului.
Argumentele cuprinse în nota informativă justifică necesitatea adoptării
prezentului proiect de lege. Autorul face referire la obiectivele asumate de
către Republica Moldova în urma aderării la Procesul de la Bologna,
principalele prevederi ale proiectului, locul actului în sistemul legislației
Republicii Moldova, etc.

Totodată, potrivit lit. d) a art.20 din Legea 780-XV din
27.12.2001 privind actele legislative, nota informativă trebuie să conțină
informații privind „fundamentarea economico-financiară în cazul în care
realizarea noilor reglementări necesită cheltuieli financiare și de altă
natură”. Potrivit art.47 alin.(6) din Regulamentul Parlamentului, în cazul în
care realizarea noilor reglementări necesită cheltuieli financiare, materiale
și de altă natură, se anexează fundamentarea economico-financiară. Reieșind din
nota informativă, în primii doi ani de activitate a Agenției, aceasta va fi
susținută din bugetul de stat și din proiecte internaționale, iar ulterior va
fi implementat un mecanism de autofinanțare. În pofida acestor afirmații, în
raport s-a  remarcat lipsa unei
fundamentări economico-financiare, care s-ar impune la proiectul de lege în
cauză.

Proiectul Legii asigură suficient respectarea principiului transparenței, insuficient
respectarea principiului participării și deloc respectarea principiului
responsabilizării.

Proiectul/actul normativ este conform Constituției,  legislației naționale corelative și
standardelor internaționale.

În raportul de expertiză s-a reținut că în jurisprudența
Curții Constituționale nu există norme legale din sfera de reglementare a
prezentului proiect de lege care să fi fost declarate neconstituționale. Totodată,
prevederile  proiectului  de lege nu aduc atingere soluțiilor expuse de
CtEDO în interpretarea Convenției pentru apărarea drepturilor omului.

În concluziile raportului de expertiză s-a arătat că proiectul va avea un
impact pozitiv, întrucît va asigura unul din dintre cele mai importante
drepturi sociale ale omului – dreptul la învățătură. Acest drept creează
premizele necesare pentru afirmarea plenară a personalității și a demnității
umane, precum și pentru dezvoltarea întregii societăți.

Raportul complet poate fi
accesat pe adresa:  https://www.capc.md/ro/expertise/avizel/nr-573.html

Această expertiză a fost realizată în cadrul implementării proiectului
„Expertiza vulnerabilității proiectelor de acte normative prin prisma drepturilor
omului”, susținut financiar de Apărătorii Drepturilor Civile din Suedia.