Comunicat de presă la proiectul Legii privind modificarea și completarea unor acte legislative (Codul penal; Codul de procedură penală)

6

Centrul de Analiză și Prevenire a
Corupției a efectuat expertiza proiectului Legii privind modificarea și
completarea unor acte legislative
(Codul penal art.67, 89, 91, 96; Codul de
procedură penală art.82’1;
ș.a.)  din perspectiva drepturilor omului.

Autor al proiectului de Lege este Ministerul Justiției.

 

Reieșind din nota informativă și textul proiectului de
lege, acesta a fost elaborat în scopul adoptării unei legislații adecvate și
coerente în domeniul probațiunii, care va asigura punerea în executare a
măsurilor preventive și pedepselor privative de libertate de către organele
sistemului penitenciar, ce vor contribui la reabilitarea psihosocială,
reintegrarea socială a persoanelor private de libertate, în vederea dezvoltării
personalității lor, formării deprinderilor, schimbării comportamentale, care să
le permită integrarea ulterioară în comunitate și nu în ultimul rînd în scopul
prevenirii săvîrșirii de noi infracțiuni. Totodată, proiectul de lege stabilește
ca scop și implicarea societății civile în procesul de asistență, consiliere,
supraveghere, monitorizare și reeducare a persoanei intrate în conflict cu
legea.

 

Nota informativă a proiectului de act legislativ supus
expertizei conține o argumentare suficientă a promovării proiectului.Totuși, în
opnia CAPC, proiectul nu este însoțit de o fundamnetare economico-financiară care
să conțină o analiză privind cuantumul acestor cheltuieli financiare și sursele
de proveniență. Astfel, implementarea proiectului va genera costuri
suplimentare din bugetul de stat. Autorul a indicat că instituirea
monitorizării electronice a persoanei liberate de pedeapsă penală va atrage
cheltuieli financiare pentru următorii 5 ani, ce urmează a fi suportate din
contul mijloacelor bugetului de stat. Costurile monitorizării electronice vor
fi de aproximativ 5 euro monitorizare/zi. Totodată, se menționează că
prevederile privind monitorizarea electronică, pînă la data de 1 ianuarie 2015,
vor fi finanțate din contul surselor și veniturilor neinterzise de lege de la
intrarea în vigoare a legii.

Prin implementarea proiectului de Lege supus expertizei, în cazul adoptării
acestuia, respectarea principilor transparenței, participării și responsabilizării
va fi asigurată suficient.

 

Din cuprinsul normelor din proiect și cerințelor legale,
proiectul de lege se va încadra organic în cadrul juridic și va asigura o
reglementare integrală a raporturilor, ce se referă la probațiune, doar în
contextul în care vor fi elaborate și aprobate actele normative corelative. În
tot cuprinsul textului proiectul face referire la anumite acte și Regulamente,
pe care trebuie să le aprobe fie Guvernul, fie Ministerul Justiției, însă omite
să prevadă în dispozițiile finale obligația de elaborare a acestor acte și
termenele de elaborare. Totodată, reieșind din cerințele art.47 alin.(7) din
Regulamentul Parlamentului, Guvernul, în calitate de autor al acestui proiect
de lege, trebuia să anexeze lista actelor normative necesare pentru executarea
actului legislative.

 

Raportul complet poate fi accesat pe adresa: https://www.capc.md/ro/expertise/avizel/nr-662.html

 

Centrul de
Analiză și Prevenire a Corupției

 

 

Această expertiză a fost realizată în cadrul implementării proiectului „Armonizarea
legislației cu standardele internaționale în domeniul drepturilor omului”,
susținut financiar de Apărătorii Drepturilor Civile din Suedia..