Comunicat de presă la proiectul Legii privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător

3

Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției (CAPC) a
efectuat expertiza coruptibilității proiectului de Lege privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător.

Autor nemijlocit al proiectului Legii este Ministerul
Economiei.

Potrivit autorilor, scopul legii constă în consolidarea
cadrului juridic și instituțional în domeniul efectuării controlului de stat
asupra activității de întreprinzător. Nota informativă face trimitere la
Programul de activitate al Guvernului pentru anii 2011-2014, inclusiv
optimizarea legislativă și instituțională a controalelor asupra activității de
întreprinzător.

Deși scopurile proiectului de lege sunt binevenite,
inclusiv limitarea intervenției abuzive din partea autorităților publice cu
competențe de control, revizuirea listei de autorități competente să efectueze
controlul, în nota informativă nu sunt menționate date care ar permite
stabilirea stării de fapt la momentul actual în domeniul controlului de stat al
activității de întreprinzător, inclusiv numărul de autorități publice cu
competențe de control, autoritățile publice competențele cărora se dublează,
cuantificarea resurselor utilizate pentru efectuarea veficărilor și valoarea
adăugată a acestora, precum și avantajele care vor putea fi obținute de pe urma
implementării proiectului de lege.

În opinia CAPC, proiectul
de lege nu poate fi promovat în versiunea actuală pentru aprobare de Parlament,
întrucît:

a) există norme în textul proiectului care se află în concurență;
b) proiectul nu corespunde prevederilor actelor naționale și internaționale în
domeniul protecție drepturilor fundamentale;
c) există formulări neclare și criterii neexhaustive pentru a se putea aplica
sancțiunea din partea organului de control;
d) termenele în care organele de control pot efectua controale sunt fie prea
mari, fie nu pot fi stabilite în fiecare caz concret, decît la latitudinea
acelorași organe;
e) există lacune de drept, care permit interpretări abuzive din partea
organelor de control;
f) nu sunt estimate costurile implementării actului legislativ, inclusiv
suplinirea aparatului Cancelariei de Stat, pentru a efectua monitorizarea
asupra efectuării controalelor, crearea registrului de stat al controalelor;
g) prezența unor greșeli de ordin stilistic, gramatical și de tehnică
legislativă.

Această expertiză a fost realizată în cadrul implementării proiectului "Expertiza coruptibilității proiectelor actelor normative și legislative etapa V", care este susținut financiar de Apărătorii Drepturilor Civile din Suedia și Agenția Suedeză pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională.