Comunicat de presă la proiectul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Legea cu privire la Serviciul de Informații și Securitate, Codul penal, Legea cu privire la Centrul Național Anticorupție etc. )

6

Centrul de Analiză și
Prevenire a Corupției (CAPC) a efectuat expertiza coruptibilității proiectului
Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Legea cu privire
la Serviciul de Informații și Securitate, Codul penal, Legea cu privire la
Centrul Național Anticorupție etc.).

 

Autor al proiectului de Lege
este Centrul Național Anticorupție.

 

Potrivit notei
informative, proiectul de lege a fost elaborat în scopul înlăturării
neconcordanțelor dintre Legea nr. 325 din 23 decembrie 2013 privind testarea
integrității profesionale cu alte legi în vigoare, în special cu Legea nr.
90/2008 privind prevenirea și combaterea corupției, Legea nr. 25/2008 privind
Codul de conduită a funcționarului public, precum și legile care stabilesc
competența și procedura de testare a integrității agenților publici, cum ar fi
Legea nr. 1104/2002 cu privire la Centrul Național Anticorupție, Legea nr.
320/2012 cu privire la activitatea poliției și statutului polițistului și Legea
nr. 753/1999 privind Serviciul de Informații și Securitate al Republicii
Moldova.

 

Din lectura proiectului
și a notei informative la acesta, rezultă că autorii proiectului au înaintat  un șir de soluții legislative în scopul
ordonării și concretizării normelor care se referă la prevenirea și combaterea
corupției, oferă o distincție mai clară dintre competențele autorităților care
dispun de competențe în acest domeniu, precum și elimină un șir de inadvertențe
și disfuncționalități în aplicarea legilor anticorupție.

 

Nota informativă reflectă
în linii mari scopul urmărit de proiect și descrie într-un mod detaliat
modificările care se aduc legilor în vigoare. Aceasta conține referințe la
instrumente/documente internaționale în domeniul anticorupție, precum și la
experiența altor state, fiind invocate exemple din legislația Austriei,
Franței, Germaniei, Poloniei, Italiei, Marii Britanii, Slovaciei etc. Potrivit
notei informative, implementarea proiectului nu va atrage cheltuieli financiare
suplimentare, fiind suficiente resursele financiare alocate pentru anul bugetar
în gestiune. Totuși, în raportul de expertiză s-a arătat că ar fi necesar ca în
textul notei informative să fie reflectat cu exactitate costul implementării
noilor prevederi, chiar dacă acestea au deja prevăzută acoperirea financiară.

 

Din textul proiectului nu
rezultă: stabilirea și promovarea expresă a unor interese/beneficii de grup sau
individuale, necorelate/contrare interesului public general; prejudicierea
directă a intereselor (drepturilor, libertăților) anumitor categorii de
persoane sau prejudicierea interesului public.

 

Prevederile proiectului,
în general, nu sînt concurente cu alte prevederi ale legislației. Totuși unele
noi reglementări riscă să vină în contradicție cu prevederile legislației în
vigoare și, respectiv, să genereze concurența normelor de drept.

 

Proiectul intervine cu
noi reglementări referitor la competența organelor abilitate cu competențe de
prevenire și combatere a corupției. Astfel, în temeiul proiectului se propune
revizuirea unor prevederi normative care stabilesc competențele Centrului
Național Anticorupție, Ministerului Afacerilor Interne, Comisiei Naționale de
Integritate. Aceste noi prevederi și redistribuiri de competență par a fi
justificate, cu excepția normelor propuse pentru Legea privind testarea
integrității profesionale și Legea cu privire la activitatea poliției și
statutul polițistului  în temeiul cărora
se propune transferarea competenței de testare a integrității profesionale a
angajaților poliției de la CNA către Ministerul Afacerilor Interne.

 

În concluziile raportului
de expertiză s-a arătat că proiectul legii supus expertizei înaintează un șir
de soluții legislative în scopul ordonării și concretizării normelor care se
referă la prevenirea și combaterea corupției, oferă o distincție mai clară
dintre competențele autorităților care dispun de competențe în acest domeniu,
precum și elimină un șir de inadvertențe și disfuncționalități în aplicarea
legilor anticorupție. Totuși, pentru interpretarea și aplicarea eficientă a
normelor propuse prin proiectul legii  este necesară revizuirea și excluderea unor
norme potențial coruptibile reflectate în Analiza detaliată a prevederilor
potențial coruptibile.

 

Raportul complet poate fi
accesat pe a
dresa: https://www.capc.md/ro/expertise/avize/nr-589.html

                             

Centrul de
Analiză și Prevenire a Corupției

 

Această expertiză a fost realizată în cadrul implementării proiectului
„Expertiza coruptibilității proiectelor actelor normative și legislative”,
susținut financiar de MATRA Rule of Law and Good Governance Programme from
Kingdom of the Netherlands.