Comunicat de presă la proiectul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Codul electoral art.1, 16, 19, ș.a.; Codul penal art.181’2; ș.a.)

6


Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției a efectuat
expertiza din perspectiva drepturilor omului a proiectului Legii pentru
modificarea și completarea unor acte legislative (Codul electoral art.1, 16,
19, ș.a.; Codul penal art.181; ș.a.).

Autor al proiectului de Lege este Ministerul Justiției.

Potrivit  notei informative,  proiectul a fost elaborat cu scopul de a
stabili sursele și condițiile de finanțare a partidelor politice și campaniilor
electorale, modalitatea de raportare asupra finanțării partidelor politice și
campaniilor electorale, mecanismul de supraveghere și control asupra finanțării
partidelor politice și campaniilor electorale, măsurile de sancționare
proporționale și corespunzătoare încălcărilor legislației admise în domniul
finanțării partidelor politice și campaniilor electorale.

Nota informativă a proiectului de
act legislativ supus expertizei conține o argumentare suficientă a promovării
proiectului. Intenția autorilor este expusă clar și argumentat în nota
informativă ce însoțește proiectul de lege. Autorul a descris principalele
prevederi ale proiectului de lege ce se referă la: reducerea plafoanelor pentru
donatorii privați; reglementări clare privind cotizațiile; oferirea finanțării
echitabile de la stat; determinarea clară și strictă a regulilor de evidență și
raportare financiară; elaborarea de instrucțiuni, ghiduri metodice și
efectuarea instruirii în scopul respectării standardelor și aplicării uniforme
a legislației; elaborarea sistemului de sancționare proporțional și adecvat
încălcărilor admise; monitorizaera procesului de impleentare și executare a
legislației în domeniul finanțării partidelor politice și a campaniilor
electorale; stabilirea competențelor funcționale de supraveghere și control în
domeniul finanțării partidelor și campaniilor electorale.

Autorul a subliniat, că la formularea prevederilor  din proiect, s-a ținut cont de Recomandările
din Raportul de Evaluare a Rundei a Treia cu privire la Transparența Finanțării
Partidelor realizat de către GRECO, precum și cele formulate în alte Rapoarte
cu privire la finanțarea partidelor din Moldova.

Reieșind din nota informativă, implementarea proiectului
de lege presupune alocări financiare din contul mijloacelor bugetare, în limita
cotei procentuale, ce va constitui nu mai mult de 0,2% din veniturile bugetului
de stat, cu excepția veniturilor cu destinație specială prevăzute de
legislație. Totodată, autorul subliniază faptul, că prevederile ce țin de
finanțarea partidelor politice din bugetul de stat vor intra în vigoare
începînd cu 1 iulie 2017, în privința alegerilor parlamentare și 1 ianuarie
2015, în privința alegerilor locale generale.

În pofida acestor afirmații și constatări generale, în raportul de expertiză
s-a remarcat  lipsa unei fundamentări
economico-financiare, care s-ar impune la proiectul de lege în cauză. În acest
context, CAPC a reiterat  necesitatea
unei analize economico-financiare, ca parte componentă a unui proiect de lege,
care, însă, lipsește și de care subiecții cu drept de inițiativă legislativă nu
fac uz în argumentarea opțiunilor legislative propuse. Promovarea proiectului
de lege fără o analiză economică, indică asupra faptului, că se încearcă
evitarea barierelor suplimentare în procesul de adoptare al legii, ceea ce nu
aduce nici un beneficiu procesului de legiferare.

Proiectul Legii asigură suficient respectarea principiului transparenței și
participării, dar insuficient  respectarea principiului responsabilizării,
deoarece nu conține prevederi exprese, ce se referă la posibilitatea
persoanelor de a solicita de la autoritățile publice oferirea de argumente și
de explicații pentru justificarea deciziilor și acțiunilor, precum și la
posibilitatea persoanelor de a aplica o sancțiune autorităților publice pentru
performanțe slabe.

Proiectul/actul normativ este conform Constituției,  legislației naționale corelative și
standardelor internaționale.

În raportul de expertiză s-a reținut că nu există
jurisprudență a Curții Constituționale în domeniul de reglementare a
proiectului de act normativ expertizat. Inexistența unei jurisprudențe a Curții
Constituționale referitor la finanțarea partidelor politice se datorează
faptului că, prevederile ce țin de finanțarea partidelor politice din bugetul
de stat vor intra în vigoare începînd cu 1 iulie 2017 – în privința alegerilor
parlamentare și 1 ianuarie 2015 – în privința alegerilor locale generale.

Totodată, în raportul de expertiză s-a reținut că nu au
fost identificate cauze referitor la finanțarea partidelor politice, care ar fi
constituit  obiectul sesizării la CtEDO.

În concluziile raportului de expertiză s-a arătat, că în contextul în care
proiectul de lege are ca finalitate stabilirea unui cadru juridic eficient
privind finanțarea partidelor politice și campaniilor electorale, adoptarea
acestuia va avea un impact major asupra activității partidelor politice, ca
exponenți de bază ai unei democrații veritabile, și, totodată, va asigura
prevenirea și combaterea corupției în domeniul finanțării partidelor politice
și campaniilor electorale.

Raportul complet poate fi accesat pe adresa:  https://www.capc.md/ro/expertise/avizel/nr-572.html

Această expertiză a fost realizată în cadrul implementării proiectului
„Expertiza vulnerabilității proiectelor de acte normative prin prisma drepturilor
omului”, susținut financiar de Apărătorii Drepturilor Civile din Suedia.