Centrul de Analiză și
Prevenire a Corupției (CAPC) a efectuat expertiza coruptibilității proiectului
Legii cu privire la obligația de
raportare a actelor de corupție, a celor conexe actelor de
corupție și a faptelor de comportament
corupțional.
Autor nemijlocit al
proiectului de Lege este Ministerul Justiției.
Pornind de la prevederile art. 1 din proiect, prin acesta
se urmărește instituirea obligației de raportare a actelor de corupție, a celor
conexe actelor de corupție și a faptelor de comportament corupțional, în
vederea asigurării apărării drepturilor și libertăților persoanei, a
intereselor publice, a securității naționale, identificarea cazurilor de
corupție, în vederea contracarării fenomenului coruptibilității, precum și
înlăturarea consecințelor actelor de corupție.
În pofida exigențelor prevăzute de art. 20 din Legea nr.
780 din 27.12.2001 privind actele legislative, nota informativă nu conține o
justificare suficientă a promovării proiectului, nefiind relevate: condițiile
ce au impus elaborarea proiectului; analiza fundamentală a prevederilor, în
special – a locului acestora în sistemul legislației, a eventualului efect al
realizării proiectului, mai multe prevederi din proiect concurînd cu norme
esențiale din legislația corelativă; analiza nivelului de compatibilitate a
proiectului cu standardele internaționale în domeniu (experiențe ale altor
țări).
Deși autorul proiectului pretinde că implementarea proiectului nu va reclama
cheltuieli financiare, acestea ar putea fi necesare pentru a implementa
prevederile art. 5 alin. (3) din proiect.
Pornind de la caracterul sumar al prevederilor din proiect, obiectul, scopul și
sfera de aplicare, normele propuse, dacă se insistă asupra acestora, ar putea
fi încadrate în conținutul Legii nr. 90 din 25.04.2008 cu privire la prevenirea
și combaterea corupției. Eventuala obligație de raportare de către unele
categorii de persoane a actelor de corupție, a celor conexe actelor de corupție
și a faptelor de comportament corupțional ar constitui una din acțiunile de
prevenire și combatere a corupției, aceste acțiuni, în virtutea art. 1 din
Legea nr. 90 din 25.04.2008 cu privire la prevenirea și combaterea corupției,
constituind domeniul de aplicare a legii menționate.
Oricum, este imperioasă revizuirea mai multor norme, inclusiv și din alte legi,
astfel încît să se dea claritate, dar și aplicabilitate, mai multor prevederi
ce țin de:
– dreptul unor categorii de persoane de a informa cu bună-credință despre
comiterea actelor de corupție și a celor conexe corupției, a faptelor de
comportament corupțional, despre nerespectarea regulilor privind declararea
veniturilor și a proprietății și despre încălcarea obligațiilor legale privind
conflictul de interese, precum și protecție garantată acestor persoane (art. 18
din Legea nr. 90 din 25.04,2008 cu privire la prevenirea și combaterea
corupției);
– obligația unor categorii de persoane de a raporta orice tentativă de
furnizare a unui cadou, serviciu, favor, invitație sau oricărui alt avantaj
necuvenit (art. 11 alin. (5) lit. d) din
Legea nr. 25 din 22.02.2008 privind Codul de conduită a funcționarului public);
– obligația unor categorii de persoane de a denunța imediat la organele
competente a oricărei tentative de a fi implicate în acte de corupție, acte
conexe corupției și fapte de comportament corupțional, precum și de a comunica
conducătorului entității publice, în scris, a oricărei influențe
necorespunzătoare (art. 6 alin. (2) literele
b) și c) din Legea nr. 325 din 23.12.2013 privind testarea integrității
profesionale).
Scopul proiectului este periclitat esențial prin calitatea proiectului, mai
mulți factori de coruptibilitate fiind identificați: atribuții care admit
derogări și interpretări abuzive; concurența normelor de drept; dezechilibru
dintre încălcare și sancțiune; formulare ambiguă care admite interpretări
abuzive; introducerea termenilor noi care nu au o definiție în legislație sau
în proiect; lacune de drept; lipsa/ambiguitatea procedurilor administrative;
lipsa sancțiunilor clare și proporționale pentru încălcarea prevederilor din
proiect; nerespectarea exigențelor tehnicii legislative; norme de trimitere.
În concluziile raportului s-a arătat
asupra necesității reexaminării fundamentale (inclusiv sub aspectul
oportunității) a proiectului.
Raportul
complet poate fi accesat pe adresa: https://www.capc.md/ro/expertise/avize/nr-619.html
Centrul de
Analiză și Prevenire a Corupției
Această expertiză a fost realizată în cadrul
implementării proiectului „Expertiza coruptibilității proiectelor actelor
normative și legislative”, susținut financiar de MATRA Rule of Law and Good
Governance Programme from Kingdom of the Netherlands