Comunicat de presă la proiectul Codului transporturilor rutiere

5


Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției a efectuat
expertiza proiectului Codului transportului rutier din perspectiva drepturilor
omului.

Autor al proiectului de Lege este Ministerul
Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor.

Potrivit notei informative, scopul proiectului constă în
instituirea unui nou mecanism de organizare și management instituțional în
domeniul transporturilor rutiere, prin delimitarea clară a competențelor de
elaborare a politicilor, puse în seama organului central de specialitate, prin
procedurile de autorizare și control, puse în competența unei autorități
publice separate aflate la autogestiune pentru a elimina riscurile
coruptibilității. Un alt scop al proiectului ar fi reglementarea normelor
materiale și procedurale de inițiere, desfășurare, lichidare și control a
afacerilor în transportul rutier și activitățile conexe acestuia – activitatea
de autogară, repararea, reglarea, modificarea constructivă, reconstrucția
vehiculelor rutiere și de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz.

Deși nota informativă a proiectului de act legislativ supus
expertizei conține o argumentare suficientă a promovării proiectului, totuși
aceasta nu conține nici fundamentarea economico-financiară, nici analiza
impactului de reglementare.

Proiectul Codului transportului rutier este conform
Constituției și standartelor internaționale. În raportul de expertiză s-a
constatat că nu există jurisprudență a Curții Constituționale sau a Curții
Europene pentru Drepturile Omului în domeniul de reglementare a proiectului Codului
transportului rutier.

Totodată, proiectul Cod expertizat asigură insuficient
respectarea principiului participării și responsabilizării.

Proiectul este afectat de un număr considerabil de
elemente de vulnerabilitate, cele mai importante fiind legate de: lărgirea
atribuțiilor autorităților administrației publice locale (suspendarea și
retragerea autorizațiilor); înzestrarea Agenției cu atribuții de emitere a
deciziilor de verificare și de sancționare; abundența normelor de trimitere și blanchetă la actele Guvernului;
multitudinea de norme ambigui și formulări care admit interpretări abuzive;
multitudinea normelor contrare prevederilor legislației în vigoare și chiar
contrare propriilor prevederi.

În concluziile raportului s-a arătat că, în redacția
propusă, proiectul Codului transporturilor rutiere, nu poate fi adoptat de
către Parlament, fiind necesară eliminarea tuturor lacunelor.

Raportul complet poate fi
accesat pe adresa:
https://www.capc.md/ro/expertise/avizel/nr-570.html 


Această expertiză a fost realizată în cadrul implementării proiectului
„Expertiza vulnerabilității proiectelor de acte normative prin prisma
drepturilor omului”, susținut financiar de Apărătorii Drepturilor Civile din
Suedia.