(Română) Raport de expertiză la proiectul de lege pentru modificarea Legii nr. 104/2020 cu privire la rezervele de stat si de mobilizare

    0

    RAPORT DE EXPERTIZĂ
    la proiectul proiectul de lege pentru modificarea Legii nr. 104/2020 cu privire la rezervele de stat si de mobilizare

    Înregistrat cu nr. 200

    din: 26/06/2024

    I. EVALUAREA GENERALĂ

    1. Autor al actului normativ este Guvernul, autor nemijlocit - Ministerul Afacerilor Interne

    2. Categoria actului normativ propus este Lege organică, ceea ce corespunde art.72 din Constituţie şi Legii 100/2017 privind actele normative.

    3. Scopul promovării proiectului

    Potrivit notei informative, scopul proiectului de lege constă în extinderea listei de bunuri destinate rezervelor de mobilizare, modificarea cerințelor față de eliberarea acestor bunuri în vederea împrospătării simultane, împrospătării cu decalaj în timp și împrospătării prin comercializare, precum și acordării dreptului de a acumula stocuri de bunuri materiale neprevăzute în Nomenclatorul bunurilor materiale din rezervele de stat și Nomenclatorul bunurilor materiale din rezervele de mobilizare.

    4. Respectarea transparenței decizionale

    Conform art.8 al Legii nr.239/2008 privind transparența în procesul decizional, etapele asigurării transparenței procesului de elaborare a deciziilor sunt:
    - informarea publicului referitor la inițierea elaborării deciziei;
    - punerea la dispoziția părților interesate a proiectului de decizie și a materialelor aferente acestuia;
    - consultarea cetățenilor, asociațiilor constituite în corespundere cu legea, altor parți interesate;
    - examinarea recomandărilor cetățenilor, asocialilor constituite în corespundere cu legea, altor parți interesate în procesul de elaborare a proiectelor de decizii;
    - informarea publicului referitor la deciziile adoptate.

    Din analiza paginii web oficială a Parlamentului, constatăm înregistrarea și introducerea în procedură legislativă a proiectului supus expertizei. Proiectul de act normativ pentru modificarea Legii nr. 104/2020 cu privire la rezervele de stat și de mobilizare însoțit de nota informativă, este plasat la compartimentul „Procesul legislativ”, ca inițiativă legislativă a Guvernului cu nr. de înregistrare 200 din 26 iunie 2024.

    De asemenea, se constată că proiectul de lege și nota informativă la acesta au fost plasate pe pagina web oficială a Ministerului Afacerilor Interne www.mai.gov.md la compartimentul Transparență/Consultări publice cu indicarea persoanei responsabile de recepționarea recomandărilor din partea parților interesate, precum și a datelor de contact ale acesteia.

    În aceste condiții, se consideră că autorul a respectat prevederile legale privind transparența în procesul decizional.

    II. FUNDAMENTAREA PROIECTULUI

    5. Structura notei informative

    Nota informativă respectă structura prevăzută de anexa Legii nr. 100/2017 și include secțiunile prevăzute de aceasta.

    6. Suficienţa argumentării.

    În conformitate cu art. 30 al Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative, proiectele de acte normative sunt însoțite de „nota informativa care cuprinde:
    a) denumirea sau numele autorului și, după caz, a participanților la elaborarea proiectului actului normativ;
    b) condițiile ce au impus elaborarea proiectului actului normativ și finalitățile urmărite;
    c) descrierea gradului de compatibilitate, pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene;
    d) principalele prevederi ale proiectului și evidențierea elementelor noi;
    f) modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare".

    Nota informativă stabilește condițiile ce au impus elaborarea proiectului, evidențiază elementele noi si finalitățile urmărite prin promovarea proiectului.

    Examinând conținutul notei informative a proiectului supus expertizei se constată că aceasta întrunește condițiile menționate în art.30 al Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative.

    Cu toate acestea, menționam că deși autorul face referință în nota informativă la Raportul privind rezultatele evaluării integrității instituționale în cadrul Agenției Rezerve Materiale realizat de către Centrul National Anticorupție, nota nu face referință expresă dacă acțiunile incluse în Planul de integritate întocmit au fost realizate eficient și integral. Urmare a examinării acestor aspecte constatăm că unele acțiuni nu au fost realizate integral.

    7. Compatibilitatea cu legislaţia comunitară şi alte standarde internaţionale.

    Proiectul nu are drept scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene.

    8. Fundamentarea economico-financiară.

    Conform art.30 lit.e) al Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative, nota informativă trebuie să conțină ,,e) fundamentarea economico-financiară".

    În nota informativă se menționează că, implementarea prevederilor prezentului proiect nu necesită cheltuieli financiare suplimentare din bugetul de stat.

    9. Analiza impactului de reglementare.

    Potrivit art.30, pct.2 din anexa nr. 1 la Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, în cazul proiectelor actelor normative ce reglementează activitatea de întreprinzător, suplimentar se descriu concluziile și propunerile înaintate în cadrul studiilor de cercetare, precum sau rezultatele analizei ex-ante sau ale analizei impactului de reglementare. Se prezintă argumentarea, în baza evaluării beneficiilor, a necesităţii adoptării actului normativ și, după caz, analiza de impact al acestuia asupra activității de întreprinzător, inclusiv prin prisma respectării drepturilor și intereselor întreprinzătorilor și ale statului".

    Conform art. 13 al Legii nr.235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activității de întreprinzător, analiza impactului de reglementare reprezintă argumentarea, în baza evaluării costurilor și beneficiilor, necesităţii adoptării actului normativ și analiza de impact al acestuia asupra activității de întreprinzător, inclusiv asigurarea respectării drepturilor intereselor întreprinzătorilor și ale statului, precum și corespunderea actului scopurilor politicii de reglementare și principiilor prezentei legi. Actul de analiză a impactului de reglementare este parte integrantă a notei informative a proiectului de act normativ.

    Metodologia de analiză a impactului în procesul de fundamentare a proiectelor de acte normative a fost aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 23/2019.

    În nota informativă autorul menționează că „Proiectul preliminar al actului normativ si Analiza impactului de reglementare au fost examinate în cadrul ședinței Grupului de lucru al Comisiei de stat pentru reglementarea activității de Întreprinzător și de către Ministerul Finanțelor".

    La proiectul legii prenotat a fost elaborată Analiza Impactului de Reglementare care definește problema, stabilește obiectivele, identifică opțiunile și analizează și compară opțiunile (analiza impacturilor opțiunilor), precum și procedurile de implementare și monitorizare.

    III. EVALUAREA DE FOND

    11. Stabilirea şi promovarea unor interese / beneficii.

    Proiectul promovează interesul public manifestat prin ajustarea Legii nr. 104/2020 cu privire la rezervele de stat și de mobilizare, ceea ce va eficientiza activitatea entităților publice în domeniul respectiv.

    Deși, implementarea prevederilor prezentului proiect nu necesită cheltuieli financiare suplimentare, impactul scontat al acesteia este adoptarea și implementarea unui proiect de act normativ care sa aducă claritate asupra unui domeniu strategic.

    Beneficiile care vor decurge din opțiunea adoptată constau în următoarele:
    - clarificarea unor aspecte legate de administrarea rezervelor de stat și de mobilizare;
    - crearea unui cadru normativ funcțional în domeniu;
    - sporirea capacitații de administrare efectivă a rezervelor de stat și de mobilizare;
    - stabilirea răspunderii agenților economici pentru acțiunile neconforme în raport cu bunurile eliberate din rezervele de stat și de mobilizare;
    - sporirea capacității de intervenție a statului pentru protecția populației și teritoriului în cazul declanșării unor situații de urgență și excepționale;
    - sporirea nivelului de încredere a populației în protecția oferită de către stat.

    Părțile interesate, care vor fi afectate pozitiv sunt: societatea/cetățenii, în general.

    Promovarea intereselor/beneficiilor se face cu respectarea interesului public

    12. Prejudicii aduse prin aplicarea actului.

    Din analiza efectuată, constatăm că proiectul de act normativ nu este susceptibil de a prejudicia anumite categorii şi are o justificare legitimă. Părțile interesate care pot fi afectate potențial sunt agenții economici care au încheiat sau vor încheia contracte cu Agenția Rezerve Materiale, în partea ce ține de sporirea gradului de răspundere în cazul unor încălcări a legislației din domeniu.

    13. Vulnerabilitatea proiectului din perspectiva drepturilor omului

    Prevederile proiectului nu aduc atingere drepturilor fundamentale ale omului consacrate de Constituția Republicii Moldova, Declarația Universală a Drepturilor Omului și Convenția Europeană a Drepturilor Omului.

    14. Compatibilitatea proiectului cu prevederile cadrului normativ național

    Prevederile proiectului se încadrează în cadrul normativ existent și respectiv, nu necesită operarea modificărilor în alte acte normative.

    15. Analiza detaliată a prevederilor

    Nr. obiecțieiArt.TextObiecțiiElemente de coruptibilitate/vulnerabilitateRecomandări
    1Articol unic. pct. 2La art. 2, la noțiunea „termen de păstrare a bunurilor din rezervele de stat și de mobilizare”, cuvintele „își pierde calitățile sale esențiale” se substituie cu cuvintele „riscă să își piardă unele calități”.La noțiunea „termen de păstrare a bunurilor din rezervele de stat și de mobilizare”, în care se propune substituirea cuvintelor „își pierde calitățile sale esențiale” cu cuvintele „riscă să își piardă unele calități”, atragem atenție la expresia „unele calități”, care în viziunea noastră nu întrunește condițiile de claritate și precizie. Potrivit notei informative, prin termenul de păstrare a bunurilor din rezervele de stat și de mobilizare se înțelege perioada de timp stabilită experimental sau statistic, la finele căreia un produs riscă să își piardă unele calități. Amendarea se propune în contextul în care administrarea eficientă presupune faptul că bunurile materiale din rezervele de stat și de mobilizare nu trebuie să fie păstrate până la momentul în care ar putea să își piardă calitățile sale esențiale, întru evitarea acestui fapt intervenind procedura de împrospătare. În viziunea noastră, prin presupunerea faptului pierderii unor calități ale bunurilor materiale din rezervele de stat și de mobilizare care nu trebuie să fie păstrate, intervenind procedura de împrospătare prin comercializare, este o situație care are sens neclar sau echivoc ceea ce permite interpretări abuzive. Considerăm că această reglementare poate favoriza acte de corupție. Ținând cont de principiile activității de legiferare stabilite la art. 3 alin. (1) lit. c) din Lega nr. 100/2017, ne referim la principiul predictibilității normelor juridice, potrivit căruia, orice normă de drept trebuie să fie formulată cu suficientă precizie, atragem atenție la expresia „riscă să își piardă unele calități”, care necesită a fi revăzută, în sensul concretizării cuvintelor „unele calități”. Norma de drept trebuie să fie formulată cu suficientă precizie... La elaborarea unui act normativ legiuitorul trebuie să respecte normele de tehnică legislativă pentru ca acesta să corespundă exigențelor de calitate. Or, respectarea acestor condiții sunt obligatorii (...), așa cum menționează Curtea Constituțională în hotărîrile sale: nr.26/2010; nr.5/2018; nr.2/2018; nr.17/2017; nr.10/2017.Formulare ambiguă care admite interpretări abuzive; Nerespectarea condiției clarității normei legale; Norma poate trezi elemente coruptibile;Modificările propuse pentru noțiunea „termen de păstrare a bunurilor din rezervele de stat și de mobilizare”, necesită a fi revăzută în privința expresiei „riscă să își piardă unele calități”, în sensul concretizării cuvintelor „unele calități”. Norma de drept trebuie să fie formulată pentru a corespunde exigenţelor de calitate. Norma necesită a fi analizată, în sensul excluderii elementelor de coruptibilitate.
    2Articol unic. pct. 3La articolul 4, alineatul (2) se completează cu litera c1) cu următorul cuprins: „c1) înaintează, prin intermediul autorităților administrative din subordine, propuneri la Nomenclatorul bunurilor materiale din rezervele de stat şi la Nomenclatorul bunurilor materiale din rezervele de mobilizare”.Art. 6 alin. (2) din Legea supusă modificărilor, prevede că, „(2) Ministerul Economiei, Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale, Ministerul Apărării, Ministerul Sănătăţi, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare şi Serviciul de Informaţii şi Securitate elaborează şi înaintează propuneri la Nomenclatorul bunurilor materiale din rezervele de stat şi la Nomenclatorul bunurilor materiale din rezervele de mobilizare.” De asemenea, și redacția nouă a alin. (3) al art. 6 propus la pct. 5 din proiectul supus expertizei, utilizează expresia „elaborează și înaintează propuneri”. Astfel, întru uniformizarea terminologiei utilizate pe tot cuprinsul legii, propunem substituirea cuvântului „înaintează” cu cuvintele „ elaborează și înaintează”.Formulare ambiguă care admite interpretări abuzive; Utilizarea neuniformă a termenilorPropunem substituirea cuvântului „înaintează” cu cuvintele „ elaborează și înaintează”.
    3Articol unic. pct. 6La articolul 7, alineatul (2) va avea următorul cuprins: „(2) Instituțiile publice și agenții economici antrenați în administrarea rezervelor de stat și de mobilizare țin evidența și prezintă autorității responsabile raportul privind disponibilul și circulația bunurilor materiale din rezervele de stat și de mobilizare. Raportul privind disponibilul și circulația bunurilor materiale din rezervele de stat se prezintă lunar, iar raportul privind disponibilul și circulația bunurilor materiale din rezervele de mobilizare – trimestrial.”La art. 7 în textul alin. (2), în redacția propusă la pct. 6 din proiect, în partea ce ține de autoritatea responsabilă, căreia îi sunt prezentate rapoartele instituțiilor publice și agenților economici cu privire la disponibilul și circulația bunurilor materiale din rezervele de stat și de mobilizare, propunem de a indica expres denumirea autorității: „Agenția Rezerve Materiale”. În acest sens, a se vedea art. 5 alin. (2) lit.l) din Legea nr. 104/2020: „Agenția Rezerve Materiale ţine evidenţa şi raportează despre disponibilul şi circulaţia bunurilor din rezervele de stat şi de mobilizare.” Cu referire la norma de la alin. (2), care se referă la prezentarea rapoartelor privind disponibilul și circulația bunurilor materiale din rezervele de stat/ din rezervele de mobilizare, considerăm oportun, întru respectarea cerințelor privind forma şi modul de sistematizare a conţinutului actului normativ, de a însera propoziția a doua a alin. (2) într-un alineat separat (vezi, art. 63 din Legea nr. 100/2017).Utilizarea neuniformă a termenilor; Formulare ambiguă care admite interpretări abuzive; Nerespectarea cerințelor de sistematizarePropunem de a indica expres denumirea autorității: „Agenția Rezerve Materiale”. Astfel, propunem în textul alin. (2) art. 7 de a substitui sintagma „autorității responsabile” prin sintagma „Agenției Rezerve Materiale”. Propunem de a însera propoziția a doua a alin. (2) într-un alineat separat - alin. (3).
    4Articol unic. pct. 8Art. 10În textul pct. 8 cu referire la modificarea art. 10, atragem atenție la utilizarea neuniformă a expresiei „eliberarea bunurilor materiale din rezervele de stat”. Denumirea art. 10 este „Eliberarea bunurilor din rezervele de stat”. Observăm că nu este utilizat cuvântul „materiale”. Observăm că potrivit noțiunilor principale de la art. 2 din Lege, noțiunea de „rezerve de stat” explică și semnificația bunurilor materiale, în sensul legii. Astfel, întru corelarea normelor juridice cu denumirea articolului, precum și cu reglementările din conținutul articolului, considerăm necesar de a exclude cuvântul „materiale” și utilizarea expresiei „eliberarea bunurilor din rezervele de stat”. În acest sens, a se vedea și art. 54 alin. (1) lit.d) din Legea nr. 100/2017.Utilizarea neuniformă a termenilorPropunem de a exlude cuvântul „materiale” din expresia „eliberarea bunurilor materiale din rezervele de stat”.
    5Articol unic. pct. 10Art. 16 alin. (3/1) – (6)Cu referire la utilizarea cuvintelor „eliberarea bunurilor materiale din rezervele de mobilizare”, sugerăm corelarea acestora cu denumirea art. 16 și conținutul acestuia, precum și cu noțiunea de „rezerve de mobilizare” de la art. 2 din Lege, care explică bunurilor materiale din rezervele de mobilizare. Potrivit prevederilor art. 54 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 100/2017, noţiunea se redă prin termenul respectiv, evitîndu-se definiţia acesteia sau utilizarea frazeologică, aceleaşi noţiuni se exprimă prin aceiaşi termeni. Astfel, întru corelarea normelor juridice și respectarea utilizării uniforme a termenilor, cuvântul „materiale” se va exclude. În text se va utiliza expresia „eliberarea bunurilor din rezervele de mobilizare”.Utilizarea neuniformă a termenilorPropunem de a exlude cuvântul „materiale” din expresia „eliberarea bunurilor materiale din rezervele de mobilizare”.
    6pe tot cuprinsul proiectului de legepe tot cuprinsul proiectului de legeReferitor la substituirea cuvintelor „dările de seama” cu cuvântul „rapoartele” pe tot cuprinsul legii, ( a se vedea pct. 1 din proiect), relevăm că în lege se utilizează terminologia „evidența, raportarea și prezentarea dărilor de seamă”, respectiv, după substituirea vizată, potrivit noțiunii „administrare a rezervelor de stat și de mobilizare”, rezultă că Agenția Rezerve Materiale va efectua „evidența, raportarea și prezentarea rapoartelor....”. Pe cale de consecință, apreciem necesar a se revedea conținutul pct.1 din Articolul unic în sensul includerii modificării date pentru fiecare caz în parte, iar textul „evidența, raportarea și dările de seamă...”, din tot cuprinsul legii sugerăm a fi substituit cu cuvintele ”evidența și raportarea”, după cum s-a procedat în denumirea Capitolului V.Utilizarea neuniformă a termenilorPropunem de a substitui textul „evidența, raportarea și dările de seamă...”, din tot cuprinsul legii cu cuvintele „evidența și raportarea”; De a revedea conținutul pct.1 din Articolul unic, în sensul includerii modificării date pentru fiecare caz în parte.
    7Articol unic. pct. 13La articolul 20 alineatul (2), cuvintele „şi de mobilizare se prezintă lunar autorității responsabile” se substituie cu textul „se prezintă lunar, iar cele privind disponibilul și circulația bunurilor materiale din rezervele de mobilizare – trimestrial.”.Art. 20 alin. (2), norma cuprinsă la acest alineat reglementează modalitatea de prezentare a rapoartelor privind circulația bunurilor din rezervele de stat și de mobilizare. Potrivit modificărilor, legea va reglementa modalitatea de prezentare a 2 categorii de rapoarte: raportul privind disponibilul și circulația bunurilor din rezervele de stat care va fi prezentat lunar și raportul privind disponibilul și circulația bunurilor materiale din rezervele de mobilizare”, care va fi prezentat trimestrial. Observăm că deosebirea între aceste circulații constă în faptul, că prima se referă la circulația bunurilor din rezervele de stat, iar cea de a doua - la circulația bunurilor materiale din rezervele de mobilizare. Atenționăm asupra utilizării neuniforme a terminologiei, în ceea ce privește utilizarea cuvântului „materiale”.Utilizarea neuniformă a termenilorRecomandăm de a revedea textul proiectului de lege, precum și textul Legii supuse modificărilor, în ceea ce privește utilizarea cuvântului „materiale”.
    8Articol unic. pe tot cuprinsul proiectului de legepe tot cuprinsul proiectului de legeSub aspect terminologic, se observă lipsa unei uniformizări a terminologiei vizate - „bunuri din rezervele de stat și de mobilizare”, în special al utilizării cuvântului „materiale”. De asemenea, relevăm că se atestă lipsa utilizării unei terminologii unice pe tot cuprinsul Legii în corelare cu propunerile înaintate în ceea ce privește invocarea termenelor „eliberarea bunurilor” – „eliberarea bunurilor materiale”; „circulația bunurilor” – „circulația bunurilor materiale”; „circulația bunurilor din rezervele de stat” – „circulația bunurilor materiale din rezervele de stat”. În acest context, reținem că sumarul bunurilor materiale din rezervele de stat și de mobilizare și volumele acestora se conțin în nomenclatoarele aprobate de Guvern care sunt denumite: Nomenclatorul bunurilor materiale din rezervele de stat și Nomenclatorul bunurilor materiale din rezervele de mobilizare. Astfel, întru respectarea cerinței prevăzute la art. 63 alin. (2) din Legea nr. 100/2017, considerăm necesar examinarea și unificarea termenilor respectivi.Utilizarea neuniformă a termenilorRecomandăm examinarea și unificarea termenilor
    9Articol unic. pct. 15Se completează cu articolul 21/1 cu următorul cuprins: „Articolul 21/1. Dreptul de a acumula stocuri ale unor bunuri materiale neprevăzute în nomenclatoare În baza deciziei Prim-ministrului, în limita mijloacelor financiare bugetare alocate, autoritatea responsabilă are dreptul să acumuleze stocuri de bunuri materiale neprevăzute în Nomenclatorul bunurilor materiale din rezervele de stat și/sau în Nomenclatorul bunurilor materiale din rezervele de mobilizare, cu ulterioara lor includere în nomenclatoare. Păstrarea și depozitarea bunurilor materiale care nu fac obiectul prezentei legi în locurile destinate păstrării bunurilor materiale din rezervele de stat și de mobilizare este interzisă.”Art. 21 /1 se va structura în conformitate cu prevederile structurale ale art. 51 alin.(5) și (6) din Legea nr. 100/2017. Textul articolului se va diviza în alineate. Totodată, atragem atenție la norma expusă în propoziția a doua. Considerăm că interdicția păstrării și depozitării bunurilor materiale care nu fac obiectul prezentei legi nu se încadrează conceptual în obiectul de reglementare al articolului vizat, or din denumirea acestuia se prezumă că acesta cuprinde doar dreptul de a acumula stocuri ale unor bunuri materiale neprevăzute în nomenclator. Consecvent, întru corespunderea amendării propuse cu prevederile art. 51 din Legea nr. 100/2017, se recomandă consacrarea normei privind interdicția de păstrare și depozitare a bunurilor materiale care nu fac obiectul prezentei legi într-un articol separat. Un alt aspect important care urmează a fi analizat este concretizarea terminologiei utilizate și anume: în partea ce ține de bunurile materiale neprevăzute în nomenclatoare (bunurilor materiale din rezervele de stat și bunurilor materiale din rezervele de mobilizare) cu bunurile materiale care nu fac obiectul prezentei legi. Delimitarea sau precizarea categoriei acestora vor exclude interpretările ambigue și vor aduce claritate la aplicarea normelor, fiind astfel în concordanță cu cerințele prevăzute la art. 54 din Legea nr. 100/2017.Nerespectarea cerințelor de sistematizare; Formulare ambiguă care admite interpretări abuzive; Nerespectarea condiției clarității normei legaleRecomandăm de a structura conținutul articolului în două alineate. Recomandăm de a expune într-un articol separat, reglementările ce se referă la interdicția păstrării și depozitării bunurilor materiale care nu fac obiectul prezentei legi; Recomandăm de a concretiza terminologia utilizată și anume: în partea ce ține de bunurile materiale neprevăzute în nomenclatoare (bunurilor materiale din rezervele de stat și bunurilor materiale din rezervele de mobilizare) cu bunurile materiale care nu fac obiectul prezentei legi.
    10Articol unic. pct. 16La articolul 22: alineatul (2) se completează cu textul: „La decizia Comisiei mixte, autoritatea responsabilă aplică prețuri reduse bunurilor materiale din rezervele de stat și de mobilizare în raport cu cele libere de piață, dar nu mai mici decât prețul de evidență.” alineatul (3) va avea următorul cuprins: „(3) La decizia Guvernului, autoritatea responsabilă aplică bunurilor materiale eliberate din rezervele de stat şi de mobilizare prețuri reduse în raport cu prețurile de evidență.”În contextul sugestiilor expuse în prezentul raport de expertiză, se va revedea termenul „bunurilor materiale din rezervele de stat și de mobilizare”, în situația în care în cuprinsul alin. (2) al art. 22 se utilizează formula „bunurilor din rezervele de stat și de mobilizare”. Referitor la textul alin. (2) art. 22 pct. 16 cu privire la dreptul de aplicare a prețurilor la bunurile destinate eliberării din rezervele de stat și de mobilizare, constatăm neclarități cu referire la modul de stabilire a prețurilor reduse. Potrivit normei propuse de autor, Comisia mixtă aplică prețuri reduse bunurilor materiale din rezervele de stat și de mobilizare în raport cu cele libere de piață, dar nu mai mici decât prețul de evidență. În același sens, la pct. 1 al articolului unic din proiect, se definește prețul de evidență, ca fiind prețul la care a fost achiziționat bunul material la momentul stocării. Prin urmare, din succesiunea logică a celor expuse, și din redacția propusă, ținem să menționăm că prețurile reduse, însăși prin natura lor nu pot fi egale sau mai mari ca prețul de evidență. Reieșind din cele expuse, pentru a exclude neclaritățile și interpretările ambigue, precum și a elementelor coruptibile, considerăm oportun concretizarea formării prețurilor reduse.Formulare ambiguă care admite interpretări abuzive; Nerespectarea condiției clarității normei legale; Lipsa/ambiguitatea procedurilor administrativeRecomandăm de a revizui textul proiectului în sensul concretizării formării prețurilor reduse.

    Alte comentarii privind la proiect

    Autorul menționează că, necesitatea modificării legii speciale care reglementează rezervele de stat și de mobilizare este reflectată, inclusiv în Deciziile Consiliului Concurenței, în Rapoartele Curții de Conturi, ale Inspecției financiare, precum și în alte recomandări ale instituțiilor publice. Spre exemplu, în Raportul privind rezultatele evaluării integrității instituționale în cadrul Agenției Rezerve Materiale, realizat de către Centrul Național Anticorupție în perioada septembrie 2021 - martie 2022, s-a constatat că majoritatea atribuțiilor instituite în Lege sunt deficitare, pentru că nu au mecanisme coerente și nu sunt bine reglementate pentru a fi aplicate eficient, sunt „jumătăți de măsură" sau reglementări parțiale. Mai mult, în Raportul menționat se pune accent pe faptul că, este important pentru securitatea statului ca activitatea Agenției Rezerve Materiale, care este о entitate publică strategică pentru țară, să fie îmbunătățită din punct de vedere normativ, material și operațional. La fel, se menționează faptul că, în anul 2020 a fost adoptată Legea nr. 104/2020 cu privire la rezervele de stat și de mobilizare prin care a fost abrogată Legea nr. 589/1995 privind rezervele materiale de stat și de mobilizare, cu toate acestea, în procesul implementării prevederilor noului act normativ de către autoritatea responsabilă, au fost întâmpinate mai multe dificultăți, care impun modificarea acestuia.

    IV. CONCLUZII

    Proiectul de lege pentru modificarea Legii nr. 104/2020 cu privire la rezervele de stat și de mobilizare a fost înaintat cu titlu de inițiativă legislativă a Guvernului, în conformitate cu articolul 73 din Constituția Republicii Moldova și articolul 47 din Regulamentul Parlamentului, adoptat prin Legea nr. 797/1996. Urmare a analizei paginii web oficiale a Parlamentului, constatăm că proiectul însoțit de nota informativă, este plasat la compartimentul „Procesul legislativ” și introdus în procedură legislativă.

    Scopul proiectului de lege constă în extinderea listei de bunuri destinate rezervelor de mobilizare, modificarea cerințelor față de eliberarea acestor bunuri în vederea împrospătării simultane, împrospătării cu decalaj în timp și împrospătării prin comercializare, precum și acordării dreptului de a acumula stocuri de bunuri materiale neprevăzute în Nomenclatorul bunurilor materiale din rezervele de stat și Nomenclatorul bunurilor materiale din rezervele de mobilizare.

    Nota informativă respectă structura prevăzută de anexa Legii nr. 100/2017 și include secțiunile prevăzute de aceasta. Implementarea proiectului nu necesită cheltuieli financiare suplimentare din bugetul de stat. Dosarul proiectului conține Analiza Impactului de Reglementare care definește problema, stabilește obiectivele, identifică opțiunile și analizează și compară opțiunile (analiza impacturilor opțiunilor). Prevederile proiectului nu aduc atingere drepturilor fundamentale ale omului consacrate de Constituția Republicii Moldova, Declarația Universală a Drepturilor Omului și Convenția Europeană a Drepturilor Omului.

    Textul proiectului de lege pentru modificarea Legii nr. 104/2020 cu privire la rezervele de stat și de mobilizare, urmează a fi revăzut prin prisma prevederilor Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative, pentru a corespunde celor trei criterii de calitate – accesibilitate, previzibilitate şi claritate.